Göm menyn

”Tveksamt om ’kunskapsskolan’ leder till mer kunskaper”

Skolverket föreslår förändrade kurs- och ämnesplaner och förslagen har gått ut på remiss till Sveriges lärare.

Magnus Hultén (ISV) med flera forskare kritiserar förslaget i en debattartikel i DN och menar att huvudproblemet har kommit bort i en både polariserad och historielös debatt.

- ”Kunskapsskolan” har skapat en skolpolitiskt självgående kris­maskin, skriver dem och menar att en revidering av kursplanerna och kunskapskraven inte kommer åt problemen utan kanske till och med bara befäster dem än mera.

Magnus Hultén, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik på ISV vid Linköpings universitet, är aktuell med boken ”Striden om den goda skolan” som behandlar den svenska kunskapsdebatten och 1990-talets skolreformer.


2019-10-18




Sidansvarig: patrick.moreau-raquin@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-10-18