Göm menyn

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Linköpings universitet publiceras på Newsdesk.

WASP får extra kraft från NTU i Singapore (Linköpings universitet, Tue Jul 03 10:00:20 CEST 2018)

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse donerar 50 miljoner kronor till programmet The Wallenberg-NTU Presidential Postdoctoral Fellowships, där unga lovande forskare från hela världen får finansiering i ett år vid Nanyang Technological University, NTU, i Singapore och ett år vid något av de fem svenska universitet som är engagerade i Wallenberg AI, Autonomous System and Software program, WASP.

Belöning och olust tätt kopplat i hjärnan (Linköpings universitet, Mon Jul 02 08:45:00 CEST 2018)

Möss som saknar en viss mottagarstruktur på celler i hjärnan söker sig till saker som är förknippade med obehag, som inflammation och illamående, enligt en ny studie från Linköpings universitet. Fynden publiceras i tidskriften Journal of Clinical Investigation.

Upptäckten av ett metodfel kan förbättra epigenetisk forskning (Linköpings universitet, Wed Jun 27 08:45:00 CEST 2018)

En svaghet i en av de mest använda metoderna inom forskning om epigenetik kan leda till missvisande resultat, visar forskare vid Linköpings universitet. Upptäckten kan få stor betydelse för forskningsfältet, där ”big data” och avancerade DNA-analysmetoder används för att studera mycket stora mängder epigenetisk information. Fynden publiceras i tidskriften Nature Methods.

Mekanism bakom varför vissa väljer alkohol framför friska belöningar hittad (Linköpings universitet, Mon Jun 25 11:47:04 CEST 2018)

Förändringar i ett signalsystem i hjärnan bidrar till utveckling av alkoholberoende hos råttor, enligt en ny studie ledd av forskare vid Linköpings universitet. Fynden, som publiceras i Science, pekar mot att det fungerar på liknande sätt även i människor.

Sommartips från LiU 2018 (Linköpings universitet, Thu Jun 21 09:51:58 CEST 2018)

Vi listar ett axplock av Linköpings universitets spännande forskare som inspiration under sommaren. Pressjouren är bemannad hela sommaren. Välkommen att ringa växeln 013-281000 för kontakt!

Två nya böcker om urbanisering och digitalisering (Linköpings universitet, Wed Jun 20 15:22:00 CEST 2018)

Linköpings universitets medverkan i årets Almedalsvecka inleds med ett dubbelt boksläpp. Det är två böcker som tar upp konsekvenserna av två av vår tids mest genomgripande förändringar; urbaniseringen och digitaliseringen.

Logistikkunskap kan korta väntan på vård (Linköpings universitet, Wed Jun 20 10:32:30 CEST 2018)

"Vårdköerna kan kortas, men det finns inga snabba och enkla lösningar. Det handlar om hårt arbete av vårdens ledare och chefer i kombination med logistikkompetens" Det säger Malin Wiger, nybliven doktor inom vårdlogistik vid Linköpings universitet. I sin doktorsavhandling visar hon hur vården kan effektiviseras genom att fokusera på flödet av patienter och korta ledtiderna.

Digitalt spelbaserat läromedel ska höja matematikkunskaper (Linköpings universitet, Thu Jun 14 17:10:07 CEST 2018)

Ett nytt spelbaserat läromedel med verklighetsbaserade problem och 3D-modeller ska hjälpa till att öka engagemanget och motivationen för matematik i skolan. Startup-bolaget Visedu, som drivs av studenter från Linköpings universitet, får nu stöd av Visual Sweden för fortsatt utveckling. Till hösten släpps en alfa-version av läromedlet.

Förskollärarutbildning startar i Västervik, Hultsfred och Vimmerby (Linköpings universitet, Thu Jun 14 08:00:00 CEST 2018)

Hösten 2019 startar förskollärarutbildning i Västervik, Hultsfred och Vimmerby genom ett samarbete mellan Linköpings universitet och Campus i Småland. Ambitionen är att årligen anta minst 60 studenter. Utbildningen ska ges på lokala campus i de berörda kommunerna.

Ny spridningsväg för Alzheimers sjukdom upptäckt (Linköpings universitet, Wed Jun 13 14:35:00 CEST 2018)

Cellens skräphanteringssystem kan sprida skadliga klumpar av proteiner mellan nervceller i hjärnan vid Alzheimers sjukdom, enligt forskare vid Linköpings universitet. Spridningen kan bromsas i experiment med odlade celler. Upptäckten, som publiceras i den ansedda tidskriften Acta Neuropathologica, kan få betydelse för utveckling av ny diagnostik och på sikt även läkemedel som bromsar spridningen.

Fler pressmeddelande på Newsdesk