Göm menyn

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Linköpings universitet publiceras på Newsdesk.

Forskare får kritik för oredlighet i forskning (Linköpings universitet, Fri Dec 07 09:00:00 CET 2018)

Styrelsen för tekniska fakulteten vid Linköpings universitet riktar skarp kritik mot en tidigare LiU-forskare, som hålls ansvarig för oredlighet i minst tre vetenskapliga artiklar. Den utredning som genomförts visar att bilder har blivit manipulerade och/eller blivit kopierade i alla tre artiklarna. Forskaren kritiseras också för att ha gett missvisande uppgifter om sin egen roll och verksamhet.

Störningsfritt bygge i städer (Linköpings universitet, Fri Nov 30 08:01:00 CET 2018)

Forskningsprojektet Störningsfri stad ska utveckla ett visuellt beslutsstöd som kan minska omaket från byggprojekt inne i städer. Anna Fredriksson, forskare vid Linköpings universitet, Campus Norrköping, leder projektet som finansieras av Vinnova med 4,9 miljoner. Totalt har projektet en budget på 7,3 miljoner kronor.

Levande elektroder ger starkare signaler (Linköpings universitet, Tue Nov 27 08:01:00 CET 2018)

Forskare vid Laboratoriet för organisk elektronik, Linköpings universitet, Campus Norrköping, har hittat en metod som ökar signalstyrkan från en mikrobiell elektrokemisk cell upp till tjugo gånger. Hemligheten är en film med en inbäddad bakterie: Shewanella oneidensis.

Äldre har små möjligheter till fysisk aktivitet på boenden (Linköpings universitet, Thu Nov 22 08:00:00 CET 2018)

Äldre personer har små möjligheter till motion och att själva bestämma vilken fysisk aktivitet de vill utöva om de bor i särskilt boende. Anledningen är oftast tidsbrist och att personalen prioriterar rutinuppgifter. Det visar en avhandling från Linköpings universitet.

Laboratoriet för organisk elektronik växer med material från skogen (Linköpings universitet, Tue Nov 20 10:38:51 CET 2018)

Laboratoriet för organisk elektronik vid Linköpings universitet, Campus Norrköping expanderar och rekryterar nu sju doktorander och två internationella postdoktorsstipendiater inom Wallenberg Wood Science Center, WWSC.

Läkemedel för människor påverkar syrsors personlighet (Linköpings universitet, Fri Nov 16 08:40:00 CET 2018)

Syrsor som utsätts för läkemedel som förändrar nivåerna av serotonin i hjärnan är mindre aktiva och mindre aggressiva än syrsor som inte behandlats, enligt en ny studie som har letts av forskare vid Linköpings universitet. Fynden publiceras i Scientific Reports.

Bok om prostatan ger nya perspektiv (Linköpings universitet, Wed Nov 14 08:00:00 CET 2018)

Prostatan är för många ett organ som framför allt förknippas med cancer. I boken Prostatan – det ständiga gisslet? visar en rad forskare hur inte bara prostatan orsakar besvär, utan också föreställningar kopplade till prostatan. Även dessa kan påverka mäns hälsa och livskvalitet, menar forskarna.

Metoden som avslöjar de magnetiska materialens inre (Linköpings universitet, Thu Nov 08 12:28:24 CET 2018)

Björn Alling, forskare i teoretisk fysik vid Linköpings universitet, har tillsammans med kollegor vid Max-Planck-institutet för järnforskning i Düsseldorf, lyckats med det uppdrag han fick av Vetenskapsrådet hösten 2014: Ta reda på vad som händer i de magnetiska materialen vid höga temperaturer.

Litet organ kan spela viktig roll i immunförsvaret under graviditet (Linköpings universitet, Thu Nov 08 08:45:00 CET 2018)

Mammans immunförsvar förändras under graviditeten, men inte på det sätt som man tidigare trott, visar forskare vid Linköpings universitet. Enligt en ny studie i Journal of Allergy and Clinical Immunology kan det lilla organet tymus, ett organ i immunförsvaret, spela en viktig roll under en normal graviditet för att mammans immunförsvar ska skydda mot infektioner och samtidigt tolerera barnet.

Grafen tar ett steg i riktning mot förnybart bränsle (Linköpings universitet, Wed Nov 07 08:40:00 CET 2018)

Forskare vid Linköpings Universitet vill utveckla en metod för att omvandla vatten och koldioxid till framtidens förnybara bränsle med hjälp av energin från solstrålar och materialet grafen på kubisk kiselkarbid. Nu har forskarna tagit ett viktigt steg mot målet och utvecklat en metod som gör det möjligt att tillverka grafen i flera lager i en styrd process.

Fler pressmeddelande på Newsdesk