Göm menyn

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Linköpings universitet publiceras på Newsdesk.

Dags för riksfinal i Teknikåttan (Linköpings universitet, Wed May 16 14:14:21 CEST 2018)

Onsdagen den 23 maj avgörs årets upplaga av Teknikåttan vid Linköpings universitet. Tolv lag ställs mot varandra i den rikstäckande tävlingen i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta.

Lignin nytt supergrönt bränsle för bränslecell (Linköpings universitet, Tue May 15 10:05:53 CEST 2018)

Forskare vid Laboratoriet för organisk elektronik vid Linköpings universitet har tagit fram en bränslecell som drivs av billigt lignin, en av de vanligaste biopolymererna som också är en biprodukt vid tillverkning av pappersmassa. "Vi kan tillverka el utan några som helst utsläpp av koldioxid, vilket gör det till ett supergrönt bränsle" säger professor Xavier Crispin.

Här är resultatet av det stora Bell-testet (Linköpings universitet, Mon May 14 13:55:01 CEST 2018)

3 283 svenskar, bland dem elever vid Katedralskolan i Linköping, deltog hösten 2016 i ett gigantiskt experiment som utmanade Einsteins tankar om hur världen fungerar i kvantskalan. Forskare vid Linköpings universitet, Jan-Åke Larsson och Guilherme Xavier, är medförfattare till den artikel som nu publicerats i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature.

Organiska ledande pigment kan ge blinda synen åter (Linköpings universitet, Thu May 03 09:45:16 CEST 2018)

En enkel artificiell näthinna utvecklas under ledning av Eric Glowacki, Linköpings universitet. Den består av billiga organiska pigment, vanliga i kosmetika, och påminner om en ljussensor i en digitalkamera. Förhoppningen är att kunna ge blinda synen åter.

Flockdjur eller ensamvarg? Gener bakom sällskaplighet hos höns identifierade (Linköpings universitet, Thu May 03 08:55:00 CEST 2018)

Fem gener som påverkar beteende relaterat till sällskaplighet hos kycklingar har identifierats av forskare vid Linköpings universitet. Flera av generna har tidigare kopplats till funktioner i nervsystemet eller beteende. Den nya studien, som publiceras i Genetics, är den första som kopplar generna till socialt beteende.

Uppkopplade fordon får trafiken att flyta (Linköpings universitet, Wed May 02 10:15:00 CEST 2018)

Inom en snar framtid kommer uppkopplade fordon att kunna anpassa sig efter variabla hastigheter, något som ökar både framkomligheten och trafiksäkerheten. Ellen Grumert, som delar sin tid mellan VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och avdelningen Kommunikations- och transportsystem vid Linköpings universitet, har i sin doktorsavhandling designat ett sådant system.

Skillnader i hjärthälsa mellan Linköping och Norrköping består (Linköpings universitet, Thu Apr 26 09:30:00 CEST 2018)

Dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar har gått ner i både Linköping och Norrköping de senaste tio åren. Men skillnaderna i dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar som tidigare uppmärksammats har ökat, med lägre överlevnad i Norrköping. Skillnaden är störst för kvinnorna, enligt en analys av forskare vid Linköpings universitet.

Vet allmänheten för lite om prioriteringar i vården? (Linköpings universitet, Wed Apr 25 08:49:00 CEST 2018)

Mycket tyder på att gemene man inte är särskilt insatt i att nya vårdsatsningar leder till att andra patientgrupper får stå tillbaka. Om politiker var tydligare med hur prioriteringar i vården görs, kanske allmänhetens förtroende för dem skulle öka, enligt en doktorsavhandling av Mari Broqvist vid Linköpings universitet.

Alzheimerplack inte lika farligt för alla celler i hjärnan (Linköpings universitet, Fri Apr 13 13:00:00 CEST 2018)

Amyloid-beta, som är kopplat till Alzheimers sjukdom, har olika egenskaper i olika celltyper i hjärnan hos bananflugor. Det visar en ny studie ledd av forskare vid Linköpings universitet, som publiceras i tidskiften Cell Chemical Biology. Medan amyloid-beta är mycket giftigt för nervceller tycks vissa andra celltyper knappt ta någon skada av aggregaten.

​LiU-studenter tävlar om att bli morgondagens poddstjärnor (Linköpings universitet, Fri Apr 13 11:00:00 CEST 2018)

Linköpings universitet arrangerar en poddtävling tillsammans med mediabolaget Bauer Media.

Fler pressmeddelande på Newsdesk