Polopoly kommer stängas 15 december 2023. Innan dess behöver kvarvarande sidor flyttas eller tas bort. Medarbetare kan läsa mer på FAQ Polopoly Avveckling
Pedagogiska reflektioner/analyser
Här publiceras de färdiga pedagogiska reflektioner/analyser som godkänts vid docentansökan.
2023
Reflektioner om utveckling av internetbaserad patientutbildning - med fokus på förmaksflimmer
Författare: Ulla Walfridsson, docent i omvårdnad - specialistvård
Att överföra ett lärande baserat på studentaktivitet och dialog från föreläsning till bok
Författare: Marika Wenemark, docent i socialmedicin och folkhälsovetenskap
Konstruktivt anpassad undervisning under verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Författare: Maria Ekholm, docent i onkologi
Från produkt till process i examensarbetet. Design av en ny kurs i genetisk vägledning
Författare: Kajsa Igelström, docent i neurovetenskap
Optimizing the Online Learning Experience: The Intersection of Pedagogy and Technology
Författare: Gizeh Pérez-Tenorio, docent i cell- och molekyärbiologi
A teacher's plea for a holistic model of hemostasis
Författare: Niklas Boknäs, docent i hematologi
Development of a PBL-based curriculum for data-driven precision medicine
Författare: Wen Zhong, docent i allmänmedicinsk forskning med särskild inriktning mot datadriven precisionsmedicin
The Development of a Scientific Mindset for MD-PhD Students: Challenges and Strategies
Författare: Irene Perini, docent i experimentell psykiatri
REAGERA utbildningsintervention
Författare: Johanna Simmons, docent i experimentell geriatrik
Relationell pedagogik i PBL kontext och basgrupp
Författare: Rikard Wärdig, docent i omvårdnad
The Potential of Serious Gaming in Online Interprofessional Education
Författare: Leonie Klompstra, docent i omvårdnad
Läkarstudenters progress i begreppsförståelse och tolkning av EKG på Läkarprogrammet, Linköpings universitet - en pedagogisk reflektion
Författare: Anette Davidsson, docent i klinisk fysiologi
2022
Är Balintgrupper ett användbart moment under läkarprogrammet för att stärka läkarstudenters empatiska förmåga, professionella utveckling och hållbarhet?
Författare: Hanna Appelqvist, docent i experimentell patologi
Hur fångar man studenternas intresse i undervisning om cancerrehabilitering?
Författare: Annika Knutsen, docent i onkologi
Diagnostiska test i syfte att förbättra undervisningen i läkemedelsberäkning - är det rätt väg att gå?
Författare: Ghassan Mourad, docent i omvårdnad
Team Based Learning som pedagogisk modell på Logopedprogrammet vid Linköpings universitet - en balansgång mellan lärarstyrning och studentdrivet lärande
Författare: Anna Ekström, docent i logopedisk vetenskap med inriktning mot kognition och kommunikation
Learning Occupational Therapy Practice using Standardised Patients in a Practical Examination - Experiences of Students and Teachers
Författare: Christina Turesson, docent i arbetsterapi
Undervisning i praktiska färdigheter i kirurgi på läkarutbildningen
Författare: Ellen Andersson, docent i kirurgi
Informatik - en trendig men dold kärnkompetens. - En reflektion om Aha-upplevelser för att stimulera lärande
Författare: Jenny Drott, docent i omvårdnad
Pedagogiska utmaningar vid 6-årigt läkarprogram
Författare: Helena Gauffin, docent i neurologi
Den digitala tidsåldern - Social epidemiologi och flipped classroom
Författare: Nadine Karlsson, docent i socialmedicin och folkhälsovetenskap med inriktning mot epidemiologi
Fall-baserad workshop som pedagogisk modell för att stärka barnmorskestudentens förmåga till praktiskt amningsstöd
Författare: Hanna Grundström, docent i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Cybersupervision - Att handleda doktorander på distans via internet
Författare: Maria Liljeroos, docent i omvårdnad
Pedagogisk reflextion kring e-lärande kombinerat med färdighetsträning för fysioterapeuter i primärvård - ett utbildningsprogram vid implementering av nack-specifik träning
Författare: Gunnel Peterson, docent i fysioterapi
Kompetensbaserad undervisning i VFU
Författare: Jonas Lind, docent i neurologi
Auskultation för lärande, förståelse och kommunikation inom en multidisciplinär forskargrupp - ett steg mot förbättrad medicinsk forskning?
Författare: Annika Malmström, docent i klinisk neurovetenskap med särskild inriktning mot hjärntumörer
Studentcentrerad mottagning under allmänmedicinsk verksamhetsförlagd utbildning
Författare: Fredrik Iredahl, docent i allmänmedicin
Pedagogiska modeller för utbildning och fortbildning av omvårdnadspersonal på barnkliniken
Författare: Charlotte Angelhoff, docent i omvårdnad med inriktning omvårdnad av barn och unga vuxna
Betydelsen av individ- och situationsanpassat handledarskap i forskarutbildningen
Författare: Erika Nyman, docent i handkirurgi
Korta radiografikurser på distans med PBL
Författare: Johan Kihlberg, docent i radiografi
Gaffelmottagning - en effektiv inlärningsform för specialistutbildning i neurologi?
Författare: Fredrik Lundin, docent i neurologi
Pedagogisk reflektion över självstyrt lärande avseende publikationen Mobile learning device increased study efficiency for radiology residents but with risk of temporary novelty effect
Författare: Mischa Woisetschläger, docent i medicinsk radiologi
Läkemedelsanalyser vid terapikontroll. Nytt undervisningsmoment vid biomedicinska analytikerutbildningen
Författaren: Björn Carlsson, docent i analytisk farmakologi
How to Implement Unconventional Teaching Tools and Reduce Passive Teaching Moments without Losing Academic Validity in Global Health
Författare: Laura Pompermaier, docent i plastikkirurgi
Omvänt klassrum - en pedagogisk metod för effektiv inlärning vid aktivt lärande som undervisningsform
Författare: Marie Hagbom, docent i molekylär virologi
Problemdesign i problembaserat lärande och dess betydelse för studenters intresse och motivation
Författare: Max Larsson, docent i neurobiologi
Peer Physical Examination - analys och reflektion över för- och nackdelar med läkarstudenters träning av statustagning på varandra
Författare: Björn Alkner, docent i ortopedi
Interprofessionellt lärande i primärvård - utvärdering av Klinisk Undervisningsmottagning på Läkarprogrammet vid Linköpings universitet
Författare: Andreas Stomby, docent i experimentell allmänmedicin
Group Supervision in an Interdisciplinary Research Setting
Författare: Johan Junker, docent i experimentell plastikkirurgi
Utbildning i fokuserat hjärtultraljud för akuta tillstånd för akut- och intensivvårdsläkare
Författare: Meriam Åström Aneq, docent i klinisk fysiologi
Att designa/utforma en kurs på avancerad nivå inom fysioterapi - med exempel Medicinsk bildvetenskap för det muskoloskeletala systemet
Författare: Paul Enthoven, docent i fysioterapi
Will The Virtual Patient Make The PBL-Case Fly? Decision-Making Elements In Web-Based PBL-Cases
Författare: Sofia Nyström, docent i klinisk immunologi och transfusionsmedicin
Intercultural Competence for Effective Group Performance
Författare: Deepti Verma, docent i experimentell dermatologi
2021
Prioritera att utvärdera - Hur kan vi uppnå högre svarsfrekvens för studentutvärdering av undervisning på Läkarprogrammet, kurs 10?
Författare: Johanna Sjöwall, docent i infektionsmedicin
Egenansvar och djupinriktat lärande som drivkraft i förändringsarbete/specialistutbildning? Pedagogisk reflektion över tillämpade former av teamlärande
Författare: Anders Ersson, docent i anestesiologi och intensivvård
Inspiring a Solution-Oriented Attitude to Laboratory Trainees
Författare: Antonios Pantazis, docent i neurobiologi med inriktning jonkanalbiofysik
Pedagogical Reflection on the Biopsychosocial Approach for Chronic Pain Assessment in Physician-Patient Communication
Författare: Huanji Dong, docent i rehabiliteringsmedicin
Utveckling och anpassning av undervisning och handledning inom translationell medicinsk forskningsmiljö
Författare: Linda Bojmar, docent i experimentell kirurgi med särskild inriktning mot tumörbiologi
Är undervisningen av läkarstudenter upplagd på ett optimalt sätt för att möta patienter med gastrointestinal blödning
Författare: Stefan Redéen, docent i kirurgi
Faktorer som påverkar lärandet inom de aktiva lärometoderna, ur handledarperspektiv
Författare: Sara Haghighi, docent i neurologi
Design, genomförande och utvärdering av internationella kurser för framtidens hälso- och sjukvårdspersonal
Författare: Jan Sandqvist, docent i arbetsterapi
Internmedicinsk undervisningsrond - när pedagogik möter klinik
Författare: Magnus Wijkman, docent i internmedicin
Effektiv feedback vid forskarhandledning på distans
Författare: Ann-Charlotte Grahn Kronhed, docent i fysioterapi
How Does Diversity Influence Nursing Education?
Författare: Naoko Perkiö Kato, docent i omvårdnad
Utveckling av interaktivt e-lärande på Fysioterapeutprogrammet
Författare: Sofi Sonesson, docent i fysioterapi
Multidisciplinära forskargrupper. Samarbete i forskargrupp med olika kompetensområden
Författare: Fredrik Hammarskjöld, docent i anestesiologi och intensivvård
Rapport implementering av nytt IPL-curriculum 2015-2016/BMC Med Educ, vol. 1, no. 1, p. 103
Författare: Johanna Dahlberg, docent i medicinsk pedagogik
Should the PBL tutor be present? A cross-sectional study of group effectiveness in synchronous and asynchronous settings
Författare: Patrik Rytterström, docent i omvårdnad
Lärandeaktiviteter vid regionaliserad läkarutbildning
Författare: Kalle Landerholm, docent i kirurgi
Peer Supervision in Postgraduate Education - How to Create a Dynamic and Sustainable Environment for Students and Supervisors Combining Clinical Duties and Medical Research
Författare: Nils Elander, docent i onkologi
Teaching in a Digital World - How do We Create Learning Opportunities in Hybrid Settings
Författare: Kristin Thomas, docent i folkhälsovetenskap
Effects of a single exercise workout on memory and learning functions in young adults - A systematic review
Författare: Peter Blomstrand, docent i klinisk fysiologi
Hur kan vi underlätta introduktionen av gästkirurger och forskarstudenter från Kina?
Författare: Jonas Holm, docent i thoraxkirurgi
Pedagogisk reflexion kring ett nationellt webbaserat utbildningsprogram om förlossningsskador
Författare: Eva Uustal, docent i obstetrik och gynekologi
Teaching Aspects During The COVID-19 Pandemic
Författare: Firas Abdul-Sattar Aljabery, docent i urologi
Implementering av kardiovaskulär simulator i utbildning om hjärtsvikt
Författare: Laila Hübbert, docent i kardiologi
Utbildning i ultraljud på en ortopedisk klinik med hjälp av en pedagogisk modell
Författare: Hanna Björnsson Hallgren, docent i ortopedi
Social Distancing During Corona - Experiences and Consequences of Increased Distant Teaching
Författare: Rebecca Böhme, docent i experimentell psykiatri
Examination i ortopedisk undersökningsteknik för läkarstuderande och utbildningsläkare
Författare: Markus Waldén, docent i ortopedi
2020
The Alignment Between Teaching and Discovery: How Do We Teach What We Do Not Know?
Författare: Claudio Cantù, docent i cell- och molekylärbiologi
Strategier för handledning långt från universitetsmiljö
Författare: Jonas Bonnedahl, docent i infektionsmedicin
Pedagogisk reflektion om hur PBL och Case-metodiken kan användas i den kliniska undervisningen för handkirurgi på läkarutbildningen
Författare: Thomas Hansson, docent i plastikkirurgi
Interprofessional teacher: Teaching students in other health professions than your own
Författare: Pontus Henriksson, docent i näringsfysiologi
Laborativa kursmoment - hur kan man få studenter att effektivare tillgodogöra sig kunskap och ett vetenskapligt förhållningssätt?
Författare: Peter Wilhelmsson, docent i mikrobiologi
Utmaningar att forska inom translationell forskning
Författare: Andreas Münch, docent i gastroenterologi
Introduction of new teaching tools into the medical faculty classroom: gamification
Författare: Manuel Alvarez-Rodriguez, docent i cell- och molekylärbiologi med särskild inriktning mot reproduktion
Online Education and the Flipped Classroom - Principles, Ideas and Tips
Författare: Marcus Bendtsen, docent i medicinsk informatik med särskild inriktning mot socialmedicin och folkhälsovetenskap
Kliniknära simulatorstödd utbildning
Författare: Bo Tillander, docent i ortopedi
Pedagogiskt förankrad undervisning av läkemedelsberäkning vid sjuksköterskeprogrammet vid Linköpings universitet - Litteraturgenomgång med tillämpning av mastery learning på PBL-baserat lärande
Författare: Sara Bergstrand, docent i omvårdnad
Looking for Blind Spots! Self-recorded Videotaped Consultations by Substitute Interns - A Powerful Method of Reflecting Upon the Complexity of Clinical Consultations
Författare: Mattias Ekstedt, docent i gastroenterologi och hepatologi
Ledarskap och följarskap - ett lärande
Författare: Ninnie Borendal Wodlin, docent i obstetrik och gynekologi
The Use of Technologies in Deep Learning: Example of the Flipped Classrooms
Författare: Estelle Barbier, docent i experimentell psykiatri
Learning the pelvic examination
Författare: Karin Siwe, docent i obstetrik och gynekologi
Objective Structured Clinical Examination (OSCE) på läkarprogrammet vid Linköpings universitet för ett formativt lärande
Författare: Karin Rådholm, docent i allmänmedicin
Hur kan digitala pedagogiska verktyg stödja lärandet i fysiologiundervisning?
Författare: Kristofer Hedman, docent i experimentell klinisk fysiologi
Andragogik vs. Pedagogik. Undervisning av kliniskt yrkesverksamma äldre studenter En utvärdering baserad på "adult learning theory"
Författare: Maria Zetterqvist, docent i klinisk psykologi med inriktning mot barn- och ungdomspsykiatrisk verksamhet
Problem-Based versus Small Group Learning in Medical Education
Författare: Ahmed Elserafy, docent i cell- och molekylärbiologi
Akademisk prokrastinering och handledarskapet
Författare: Marcus Lindenberger, docent i kardiologi
Case Based Learning Model in the Surgical Trainee Educational Program
Författare: Islam Abdelrahman, docent i experimentell plastikkirurgi
Att entusiasmera kollegor till klinisk forskning
Författare: Eva Fernlund, docent i kardiologi med inriktning pediatrik
Att handleda och ha utbyte med kinesiska studenter - reflektion baserad på egna erfarenheter
Författare: Stefan Börjesson, docent i mikrobiologi
Konsten att göra anteckningar som underlättar och stimulerar inlärningsprocessen med speciellt fokus på för- och nackdelar med digitala hjälpmedel
Författare: Eva Landberg, docent i klinisk kemi
Åskådliggörande av pedagogiska och kulturella traditioner liggandes till grund för syn på lärande hos kinesiska studenter och möjligheter till syntes med konstruktivistiskt baserad pedagogik
Författare: Björn Berglund, docent i mikrobiologi
Simulatorträning inom ortopedi - hur nå optimal nytta för ST-läkaren och för patienten
Författare: Håkan Löfgren, docent i ortopedi
The Use of Multiple-Choice Questions (MCQs) Examination as a Way to Minimize the Cost of Education - Shines and Shadows
Författare: Emilia Wiechec, docent i cellbiologi
Metoder för att öka kvaliteten på ST-läkares vetenskapliga arbeten inom akutsjukvård - Litteraturgenomgång och implementering
Författare: Daniel Wilhelms, docent i akutsjukvård
Att främja studenters lärande om arbetsmiljöåtgärder för säkrare personförflyttningar
Författare: Charlotte Wåhlin, docent i fysioterapi med inriktning arbetsmedicin
Cultural Considerations in Problem-based Learning
Författare: Stefan Koch, docent i cellbiologi
2019
Förutsättningar för välfungerande basgruppsarbete vid reducerad handledartid - En kort pedagogisk reflektion
Författare: Sara Liin, docent i neurobiologi
Etablering av klinisk verksamhetsförlagd utbildning och andra undervisningsmoment inom 'diagnostik' i nytt curriculum för Läkarprogrammet vid Linköpings universitet
Författare: Ivar Tjernberg, docent i klinisk kemi
Interprofessionellt lärande i simulationsbaserad utbildning - praktisk obstetrisk träning
Författare: Caroline Lilliecreutz, docent i obstetrik och gynekologi
Pedagogiska metoder för att öka studenters delaktighet
Författare: David Edholm, docent i kirurgi
Adjusting to Different Learning Techniques in the Digital Age
Författare: Pádraig D'Arcy, docent i cell- och molekylärbiologi
Basgruppen med hämmande gruppdynamik - orsaker och lösningar
Författare: Niklas Ekerstad, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Journal Club - A Pedagogy Tool of Research and Postgraduate Education
Författare: Elena Dragioti, docent i epidemiologisk smärt- och rehabiliteringsmedicin
Lärande i interaktion Ett nytt sätt att använda personer som har afasi experts by experience i undervisningen på logopedprogrammet
Författare: Inger Lundeborg Hammarström, docent i logopedi
Former och erfarenheter av att involvera patienter på nya sätt i undervisning
Författare: Ann-Sofi Kammerlind, docent i fysioterapi
Rules and Equality - The Focus of the Two Cultures Analysis
Författare: Huan Zhang, docent i molekylär immunologi
Proffspatientundervisning - En pedagogisk utmaning
Författare: Elizabeth Nedstrand, docent i obstetrik och gynekologi
Att handleda en post doc
Författare: Thomas Abrahamsson, docent i pediatrik
Att utvecklas som handledare - en reflektion över självreglerat lärande
Författare: Ingrid Steinvall, docent i experimentell plastikkirurgi
Evidences Supporting Problem Based Learning and its Application in Third Cycle Studies
Författare: Moustafa Elmasry, docent i plastikkirurgi
Förslag till ny pedagogisk metod vid strålsäkerhetsutbildning på kliniker som utför röntgenvägledda interventionsingrepp
Författare: Agnetha Gustafsson, docent i medicinsk bildvetenskap och radiofysik
Pedagogisk reflektion kring konstruktion av scenario som stimulerar studentens lärande
Författare: Annette Sverker, docent i socialvetenskaplig rehabiliteringsmedicin
Effektiv simuleringsbaserad träning inom katastrofmedicin - instruktörens roll i att anpassa svårighetsgrad till elevens förmåga
Författare: Carl-Oscar Jonson, docent i experimentell katastrofmedicin
Barnmorskestudentens verksamhetsförlagda utbildning - möjliga undervisningsmodeller inom mödrahälsovård och preventivmedelsrådgivning
Författare: Ing-Marie Claesson, docent i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
2018
Lärandeperspektiv på användning av smartphonebaserade applikationer vid interventioner inom idrottsmedicin
Författare: Håkan Gauffin, docent i ortopedi
Aspekter på inlärning och möjliga förbättringar inför den decentraliserade läkarutbildningen med inriktning på handledning av enskilda studenter
Författare: David Robinsson, docent i urologi
Ledarskap och välfungerande arbetsgrupper - en reflektion över forskargruppens förutsättningar för utveckling och effektivitet
Författare: Ulrika Müssener, docent i socialmedicin och folkhälsovetenskap
Interprofessionell examination
Författare: Märta Sund Levander, docent i omvårdnad
Hur man kan öka studentcentrerat lärande på laborationer genom att föra tillbaka aktivitet och motivation i lärandet
Författare: Pernilla Eliasson, docent i experimentell ortopedi
Hur använda sig av nationell kvalitetsregisterdata i utvecklings- och förbättringsarbete för intensivvården?
Författare: Lotti Orvelius, docent i vårdvetenskaplig anestesi och intensivvård
Balanserad feedback och kommunikation vid doktorandhandledning inom medicinsk grundforskning
Författare: Robert Blomgran, docent i medicinsk mikrobiologi
Digitala självstudieuppgifter för kemiska koncentrationsberäkningar
Författare: Svante Vikingsson, docent i forensisk toxikologi
Att balansera mellan handledning och (med)författarskap
Författare: Pia Yngman Uhlin, docent i omvårdnad
Blended learning som lärandestrategi för att stödja studenter i specialistutbildningen psykiatri till att självständigt inta ett mer kritiskt förhållningssätt till det ofta dominerande biomedicinska synsättet
Författare: Sally Hultsjö, docent i omvårdnad med inriktning psykiatrisk vård
Students' two-party reasoning unveiled - A video analysis of students' virtual interactions
Författare: Samuel Edelbring, docent i medicinsk pedagogik
Pedagogisk reflektion över förbättring av läkarstudenters fördjupningsarbete inom endokrinologi (teoretisk laboration: Saltbalans)
Författare: Ioana Simona Chisalita, docent i internmedicin
Möjligheter att stärka studenters lärande genom återkoppling i samband med praktisk färdighet
Författare: Maria Bäck, docent i fysioterapi
Applying Integrated Practice Units to organize clinical research around a medical diagnosis
Författare: Peter Zsigmond, docent i neurokirurgi
Utveckling av det kliniska resonemanget - en problembaserad utbildningsinsats för evidensbaserad implementering och lärande
Författare: Kajsa Johansson, docent i fysioterapi
Kritisk vän
Författare: Anita Kärner Köhler, docent i omvårdnad
Supervision of interdisciplinary doctoral students
Författare: Colm Nestor, docent i medicinsk genetik
En praktisk zebrafisk laboration för ökad förståelse inom hjärt/kärlbiologi och funktion
Författare: Lasse Jensen, docent i vaskulär biologi
En analys av tentamensresultat på läkarprogrammet termin 3
Författare: Björn Granseth, docent i neurobiologi
"Vilket helhetsbetyg ger du kursen?" Om kursutvärderingar och svarsfrekvenser
Författare: Jenny Alwin, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Flipped Statistics Classroom - en lämplig modell för undervisning i grundläggande statistik för doktorander?
Författare: Johan Lyth, docent i utvärdering och hälsoekonomi
"Professional Helper" or "Helping Professional?" The Patient-Physician Relationship in the Chronic Pain Setting, with Special Reference to the Current Opiod Debate
Författare: Emmanuel Bäckryd, docent i anestesiologi och intensivvård särskilt smärtmedicin
2017
Resultat av kursvärderingar i läkarprogrammets verksamhetsförlagda utbildning 2003-2015 vid Öron-, näs- och halskliniken Länssjukhuset Ryhov, Jönköping
Författare: Ola Sunnergren, docent i öron-, näs- och halssjukdomar
Hur bedrivs undervisningen i transfusionsmedicin vid Medicinska fakulteten, Linköpings universitet, och hur kan undervisningen utvecklas för att möta framtida behov?
Författare: Nahreen Tynngård, docent i experimentell transfusionsmedicin
Reflektion över undervisningen av "Generation Y" vid Medicinsk fakultet
Författare: Helen Karlsson, docent i miljömedicin
Förutsättningar för och pedagogiska utmaningar med decentralisering av läkarprogrammet vid Linköpings universitet
Författare: Karin Åkesson, docent i pediatrik
Undervisning av praktiska färdigheter på läkarutbildningen
Författare: Éva Tamás, docent i thoraxkirurgi
Can increased cooperation between research groups improve PhD studies?
Författare: Bergthor Björnson, docent i kirurgi
Otillräckligt stöd i handledningsprocessen - hur påverkar detta doktorandens självständighet?
Författare: Micha Milovanovic, docent i omvårdnad med inriktning mot human biomedicin
Erfarenheter av "flipped classroom" - en kort reflektion
Författare: Anita Öst, docent i medicinsk cellbiologi
Undervisning av kliniska färdigheter i psykiatri inom läkarprogrammet med videoinspelade vinjetter
Författare: Ina Marteinsdottir, docent i psykiatri
Praktiska moment som verktyg för lärande i en forskarutbildningskurs med heterogen deltagargrupp
Författare: Lars Bernfort, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Multidisciplinära team (MDT) som pedagogiskt instrument
Författare: Pär Myrelid, docent i kirurgi
Handledning av forskarstuderande i team - ett delat handledarskap
Författare: Joakim Alfredsson, docent i kardiologi
Hur kan metoderna för uppsatshandledning anpassas efter dagens universitetsstudenter?
Författare: Marie Öberg, docent i audiologi med inriktning mot rehabilitering
Behovet av kollegiala nätverk för forskningshandledare och dess betydelse för handledningskvaliteten
Författare: Anna J Henningsson, docent i infektionsmedicin
Klinisk examination - en examination som stärker studenten i sin verksamhetsförlagda utbildning
Författare: Susanna Ågren, docent i omvårdnad
Rethinking assessment in medical education, a reflection on programmatic assessment based on experience from the University of Adelaide
Författare: Stina Garvin, docent i patologi
Hembesök med fokus på helhetssyn och läkemedelsrelaterade frågor . Förslag på nytt lärandemoment på Kurs 6, Läkarprogrammet LiU
Författare: Staffan Nilsson, docent i allmänmedicin
Litteraturgenomgång av orsaker till att forskarstudenten kan utveckla ett beroende av sin handledare under doktorandtiden
Författare: Lovisa Farnebo, docent i otorhinolaryngologi
Östgöta-ST inom ortopedi. Det bästa från varje sjukhus
Författare: Jörg Schilcher, docent i ortopedi
Hur kan man öka studenters motivation och delaktighet och därmed öka inlärningen?
Författare: Åsa Keita, docent i experimentell gastroenterologi
Att handleda deltidsdoktorander
Författare: Anna Jönsson, docent i forensisk toxikologi
Career pathways and problems of professional socialization in doctoral supervision
Författare: Maria Turkina, docent i medicinsk proteomik
2016
Handledning av forskarstuderande - att hitta sin roll
Författare: Siw Carlfjord, docent i socialmedicin och folkhälsovetenskap med inriktning mot implementering
Optimering av förutsättningar för forskningshandledning
Författare: Helene Zachrisson, docent i klinisk fysiologi
Handledning för handledare av multiprofessionella team
Författare: Björn Börsbo, docent i rehabiliteringsmedicin
Application of Pedagogical Perspectives in the Teaching and Training of New Cataract Surgeons - A Literature-Based Essay
Författare: Björn Johansson, docent i oftalmologi
Industridoktoranden - förutsättningar och kulturklimat
Författare: Karin Cederbrant, docent i experimentell klinisk patologi med inriktning mot immuntoxikologi
Skriftlig rapport av individuellt fördjupningsarbete som examinationsform: Bedömningskriterier och genomförande av bedömning
Författare: Petter Dyverfeldt, docent i fysiologi
Handledning av blivande handledare inom hälso- och sjukvård
Författare: Agneta Andersson, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Att använda PBL som lärandemodell vid enskilda kurser
Författare: Andreas Tillmar, docent i forensisk genetik
Strategier för att som handledare stimulera och stödja forskning hos kliniskt verksamma läkare
Författare: Malin Bengnér, docent i infektionsmedicin
Teaching philosophy applied in didactic teaching activities - Chronic pain assessment and management and an application in clinical education
Författare: Allan Abbott, docent i fysioterapi
Odontologi i svensk läkarutbildning
Författare: Mats Bågesund, docent i pedodonti
Utvärdera studenters eget lärande - en pedagogisk utmaning för basgruppshandledaren
Författare: Fredrik Uhlin, docent i vårdvetenskaplig njurmedicin
The effect of problem-based learning in patient education after an event of CORONARY heart disease – a randomised study in PRIMARY health care: design and methodology of the COR-PRIM study
Författare: Pia Tingström, docent i medicinsk pedagogik
Att handleda på distans i olika forskarmiljöer – en kort reflexion
Författare: Johan Nordgren, docent i medicinsk mikrobiologi
2015
Hur kan den verksamhetsförlagda undervisningen i kirurgi under läkarutbildningen vid Hälsouniversitet optimeras?
Författare: Peter Andersson, docent i kirurgi
Towards a procedure for supervising science writing with students for whom English is a second language
Författare: India Morrison, docent i experimentell klinisk neurofysiologi
Att utvecklas som handledare: reflektion kring litteratur, samt ett kort narrativ
Författare: Christian Ståhl, docent i arbetslivsinriktad rehabilitering
Anpassning av undervisning till målgruppen
Författare: Thomas Davidson, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Möjligheter att genom återkoppling stärka studenters reflektiva kunskapsutveckling i samband
med flippat klassrum och e-lärande
Författare: Barbro Krevers, docent i utvärdering och hälsoekonomi
Behovet av basgruppshandledare på läkarprogrammet och Medicinsk biologi
Författare: Mattias Alenius, docent i neurobiologi
Amanuensledda utbildningsmoment i Klinisk kemi vid läkarprogrammet i Linköping: reflektion kring att lära genom att undervisa
Författare: Jakob Ström, docent i experimentell klinisk kemi
Sidansvarig:
kom@medfak.liu.se
Senast uppdaterad: 2023-09-07