The requested page is not available in the preferred language.
The requested article is available in the following languages.
MAI0092
Ett sociologiskt perspektiv på matematikdidaktisk forskning/
A sociological approach to research in mathematics education
Poäng: 3 hp
Kursledare: Christer Bergsten
Kurslitteratur:
- Dowling, P. (1996). A socialogical analysis of school mathematics texts. Educational Studies in Mathematics, 31, 389-415.
- Jablonka, E. (2010). Sociological perspectives in research in mathematics education. In the Proceedings of the Annual Symposium of the Finnish Mathematics and Science Education Research Association, 7-8 November, 2008, Rovaniemi, Finland.
- Wedege, T. (2005). "Mathematics - that's what I can't do" - People's affective and social relationship with mathematics. In C. Bergsten & B. Grevholm (Eds.), Conceptions of mathematics. Proceedings of norma01. Linköping: SMDF.
Som referenslitteratur till begreppet 'mathematical literacy' rekommenderas följande handbokskapitel:
- Jablonka, E. (2003). Mathematical literacy. In A. Bishop et al. (EDS.), Second international handbook of mathematics education, Part one (ss. 75-102). Dordrecht: Kluwer.
Kursinnehåll, organisation och examination:
Sociologisk ansats i matematikdidaktisk forskning, speglad genom litteratur samt föredrag och bidrag vid MADIF7, Stockholm 26-27 januari 2010.
1. Delta i MADIF7 och läsa kurslitteraturen (se ovanför).
2. Välj och läs en av de forskningsrapporter som presenteras och som har koppling till konferensens tema, delta i seminariet då denna rapport diskuteras och för anteckningar. Skriv sedan en sammanfattning av det som du uppfattar som huvuddragen i rapporten och seminariediskussionen, med en egen avslutande kritisk diskussion.
3a. Om du har en egen presentation vid MADIF7 (papper eller kort presentation): sammanfatta och skriv en kritisk kommentar till diskussionen under seminariet.
3b. Om du inte har en egen presentation vid MADIF7: Sammanfatta en av artiklarna i kurslitteraturen och relatera där det är möjligt till ditt eget forskningsprojekt.
Det två texterna, var och en på cirka 3-5 sidor, skickas elektroniskt till examinatorn senast 15 mars 2010.
Förkunskapskrav:
Page manager:
karin.johansson@liu.se
Last updated: 2022-11-15