Göm menyn

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Linköpings universitets  publiceras på Newsdesk.

Alzheimerplack inte lika farligt för alla celler i hjärnan (Linköpings universitet, Fri Apr 13 13:00:00 CEST 2018)

Amyloid-beta, som är kopplat till Alzheimers sjukdom, har olika egenskaper i olika celltyper i hjärnan hos bananflugor. Det visar en ny studie ledd av forskare vid Linköpings universitet, som publiceras i tidskiften Cell Chemical Biology. Medan amyloid-beta är mycket giftigt för nervceller tycks vissa andra celltyper knappt ta någon skada av aggregaten.

​LiU-studenter tävlar om att bli morgondagens poddstjärnor (Linköpings universitet, Fri Apr 13 11:00:00 CEST 2018)

Linköpings universitet arrangerar en poddtävling tillsammans med mediabolaget Bauer Media.

Malmstens packar för Salone de Mobile i Milano (Linköpings universitet, Thu Apr 12 11:01:11 CEST 2018)

Möbelmässan i Milano den 17-22 april räknas som designvärldens viktigaste händelse. I år deltar Malmstens Linköpings universitet och i 1500-talsklostret Chiostro Della Umiliate visar studenterna innovativa möbler för vår samtid.

Ny metod för att förstå arters roller i ekosystem (Linköpings universitet, Wed Apr 11 08:45:00 CEST 2018)

En arts egenskaper definierar vilken roll den har i ekosystemet den lever i, visar en studie av forskare vid Linköpings universitet. Nya metoder kan göra det enklare att förutse vilka ekologiska roller arter kommer att få när de introduceras, avsiktligt eller oavsiktligt, i nya livsmiljöer.

Bra uppväxtmiljö ger gladare höns trots stress (Linköpings universitet, Fri Apr 06 08:45:00 CEST 2018)

Kycklingar som växer upp i en varierad och kontrollerbar miljö behåller sin optimistiska livssyn och hanterar stress bättre än individer som växer upp i en karg miljö, enligt en ny studie i Scientific Reports. Forskare från bland annat Linköpings universitet har mätt hur optimism hos kycklingar påverkas av stress.

Dubbla perovskiter i framtidens miljövänliga solceller (Linköpings universitet, Thu Apr 05 12:33:10 CEST 2018)

Ett nytt steg har nu tagits mot att kunna tillverka solceller och lysdioder i bly-fria perovskit-material. Filmer av hög kvalitet med lovande egenskaper för framtidens solceller har tagits fram i ett samarbete mellan Linköpings universitet och NTU i Singapore.

Premiär för Tågtalks – rullande samtal om vår tids stora frågor (Linköpings universitet, Wed Apr 04 10:00:00 CEST 2018)

Tågtalks avgår 6 april kl. 13.02 från Stockholm Central och ombord diskuteras frågan ”Universitetets betydelse för både din och planetens framtid”. Ett angeläget ämne i en tid då tron på vetenskap och akademisk utbildning vacklar, inte minst bland kommande generation studenter. Med biljett till Tågtalks får de chans att komma på rätt spår.

En utmaning att bedöma jordbrukets sårbarhet (Linköpings universitet, Tue Mar 27 08:00:00 CEST 2018)

Det finns stora kunskapsluckor om hur sårbart jordbruket är inför framtida klimatförändringar. Det visar en avhandling från Linköpings universitet. Avhandlingen visar också att dagens metoder för att bedöma klimatsårbarhet har brister och behöver utvecklas.

Trädens löv kan hjälpa oss skörda energi (Linköpings universitet, Tue Mar 27 07:30:00 CEST 2018)

Kanske kan vi i framtiden skörda energi med hjälp av löv som vajar i vinden. Forskare vid Laboratoriet för organisk elektronik, Linköpings universitet, har tagit fram en metod och ett material som genererar en elektrisk impuls vid övergången från sol till skugga, och tvärtom.

Kampanj ska få fler att välja en lärarutbildning (Linköpings universitet, Mon Mar 26 12:30:00 CEST 2018)

Sverige har en akut lärarbrist. Nu går Linköpings universitet och ytterligare 13 lärosäten samman i en satsning för att förändra synen på yrket och öka antalet sökande till lärarutbildningen.

Fler pressmeddelande på Newsdesk