Göm menyn

Våga tala

Är nervositeten ditt största hinder för att tala inför andra människor? Mår du riktigt dåligt när du ser att det ingår muntliga examinationer i en kurs eller tvekar du inför vissa kurser på grund av att du kan tvingas framträda muntligt? Då är du en av många men det går att komma till rätta med en stor del av problemet!

UlrikasbokHöstens kurstillfällen i Våga tala:

Våga talaht22.docx

I väntan på att en kurs ska starta kan du gärna läsa Vad är en våga tala-kurs? samt boken Att tala inför folk eller Talängslan. Läs gärna om Talängslan på Psykologiguiden.

 

 

 

 

 

 

 

I våra Våga tala-kurser, som går varje termin, arbetar vi både praktiskt och mentalt för att hjälpa dig att minska oron. Kurserna går på kvällstid ungefär en gång i veckan, i små grupper där du får möta andra i samma situation. Det är inte en kurs i presentationsteknik men eftersom vi övar mycket praktiskt kommer du också att bli en duktigare talare där du får med dig kunskaper om förberedelseprocessen och hur du kan ta dig an ett tal. Kursen bygger på KBT vilket innebär att vi närmar oss problemet successivt och att det handlar om hjälp till självhjälp. Det är viktigt att du är motiverad och inser att det kommer kräva lite extra kraft under den termin du väljer att gå kursen. Kursen startar alltid med ett individuellt samtal med kursansvarig där du får berätta om dig själv samtidigt som du får mer information om kursen. 

Våra våga tala-kurser är inte till för den som blir lite nervös och vill träna utan då hänvisar vi istället till LiU:s retorikkurser. Om du däremot känner igen dig i beskrivningen ovan är du varmt välkommen med din ansökan! Våra kurser är populära så vänta inte för länge om du tror att detta är kursen för dig!


Sidansvarig: elin.wigge.elwin@liu.se
Senast uppdaterad: 2022-11-07