Göm menyn

Vi behöver skapa nya rutiner utifrån våra lärdomar

Nedzad Mesic

Med gott mod, mycket kaffe och en stor portion arbetsglädje hittade Nedzad Mesic på IBL nya lösningar på de sedan tidigare inarbetade arbetssätten. Han hade mycket på gång, då när distansläget blev ett faktum. Han tycker ”att det mesta har gått bra, vissa saker till och med bättre än annars”.

– Jag hade åtta kurser i gång, plus ett par från höstterminen där det skulle göras omexaminationer. Distansläget slog igång med en oerhörd kraft. Jag hade examinationer just då. Det var bara att köra för fullt och försöka hantera situationen. Vissa kurser skulle avslutas och jag hade andra som var nya och skulle startas.

Nedzad Mesic sitter bakåtlutad i en ljus soffa. Vi möts digitalt via Teams. Han inleder vårt samtal med att ursäkta sig för att hämta kaffe, något han kommer att göra ytterligare ett par gånger under vår pratstund. Han ler stort när han förtydligar att det behövs mycket kaffe när man ska hitta många bra lösningar på kort tid.

Med tydliga instruktioner och bra stöd så fixar det sig

Han arbetar som universitetsadjunkt på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) i Norrköping. Och den där veckan när allt vände på en natt, var det mycket på gång samtidigt. Han hade jobbat och planerat inför en kurs som skulle starta vecka 14. I en annan kurs var det tid för slutseminarier med studenter och deras handledare. Dessa fick han styra om, så de kunde ske skriftligt i Lisam.

– Vi hade även ett symposium. I vanliga fall presenterar alla studenterna sina arbeten i stor sal under en heldag med handledarna. Men det gick ju inte att vara en massa människor en hel dag i stor sal. Det var bara att tänka nytt och göra något annat. Jag bestämde mig för Teams.

Att jobba i Teams var något nytt för studenterna och därför var det väldigt viktigt med tydliga instruktioner och mycket stöd.
 

teams


 

– När de stötte på problem delade jag skärm och var med och förklarade hur tekniken fungerade, även om det egentligen inte är lärarens uppgift. Och när dagen kom så var det väldigt spännande att se hur vårt digitala symposium skulle fungera. Men allt gick bra!

Alla kunde redovisa, antingen via förinspelad film i Zoom eller via en Powerpoint med inspelat ljud. Därefter skulle studenterna lämna sina kommentarer skriftligt i Teams.

– För mig var det var superviktigt att betona att de skulle hålla en god ton i sina kommentarer. När man inte ser den man ger feedback till kan det vara enklare att uttrycka sig ”mindre trevligt”. Men jag skrev tydliga instruktioner hur det skulle gå till, satte en tydlig deadline och allt fungerade som det var tänkt.

Studenterna tycker att distansläget har funkat

– I kursutvärderingar som jag har fått in har jag fått veta att de är nöjda. De har skrivit att jag har varit snabb på att svara på mejl och att ge annan hjälp. Vissa är missnöjda, exempelvis de som inte vill plugga digitalt. Men jag har inget annat val än att följa riktlinjerna. Jag försöker se till att de får en bra undervisning utan att behöva resa eller träffa varandra.

– Och jag tycker att det mesta har gått bra, vissa saker till och med bättre än annars. I de digitala föreläsningarna använder vi chatten när studenterna vill kommentera och ställa frågor. Jag upplever det som att fler studenter vågar ställa fler frågor – även de frågor de inte vågar ställa annars.

Han har upptäckt stora fördelar med verktyget Teams. Även om han tycker att det är viktigt med mänskliga möten så ser han andra vinster med Teams som man kan ha nytta av även i framtiden. Nedzad Mesic

– Allt samlas på ett smart sätt i Teams, alla filer, all dialog och att man kan dela skärm är fantastiskt! Alla studenter har sina grupprum och har sina möten där. Vissa studenter sitter på Åland och de kan ju vara med därifrån. Jag kan gå in i Teams och se vad de gör och dyka in i deras digitala möten och säga hej, hur går det… Vi sparar tid och kan ses utan att resa och det är enklare för studenter att hitta mig där via chatten.

Han vill även ge en stor eloge till kollegorna och i synnerhet till schemaläggarna.

– De har varit toppen! De har fått stå ut med alla ändringar som jag behövt göra för att få det digitala att fungera.

Skapa nya rutiner utifrån våra lärdomar

Han tycker att vi på LiU behöver bevara det vi upplevt den här våren och göra något bra av det. Han tror att våra lärdomar och erfarenheter kan leda till att vi kan bygga upp något nytt.

– Då, när det slog till fick vi lösa nuläget akut. Vi planerade en vecka i taget och hittade lösningar under tiden vi jobbade. Och det var massa små saker som man fick lära sig medan man jobbade.

– Vi behöver samla våra lärdomar och bygga upp rutiner och skapa bra instruktioner för olika verktyg och för det här sättet att jobba. Vi behöver lära oss av egna och andras misstag och dela med oss av våra erfarenheter. Vi har redan börjat, dels i olika teamskanaler eller när vi träffas på Didacticums digitala drop-in och ibland snackar vi jobb på digitalt fika.

Han nämner även att det vore skönt att sålla bland de digitala verktygen. Ibland vet han inte var han skrev eller läste något och ibland skriver han dubbelt, både i Lisam och i Teams, bara för att vara på den säkra sidan. Men även de mjuka värdena är viktiga och något vi behöver satsa extra på just nu.

– Vi får inte glömma arbetsmiljön. Det är viktigt att checka av hur vi mår! Nu har vi gått igenom kaoset och behöver utvärdera. Vart står vi? Vad har det här inneburit? Det har vi inte hunnit än. Hittills har fokus legat på att bara få det att flyta, nu behöver vi ur ett arbetsmiljöperspektiv se över hur vi har det.


Karin Midner 2020-05-07




Sidansvarig: didacticum@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-05-07