Göm menyn

Inspelningsrum – varför då?

Nu går det bra att boka och använda de fyra inspelningsrummen som har byggts upp och inretts på Valla, US och i Norrköping. Inspelningsrummen är till för dig som behöver sitta ostört och exempelvis spela in en föreläsning. Vill du ha inspiration? Träffa Per och Karin, de har redan testat!

inspelningsrum VallaInspelningsrummen på LiU är bland annat till för lärare som behöver spela in en föreläsning. I rummen finns den utrustning som behövs och framförallt är rummen tysta – du kan vara där utan att bli störd av din omgivning.

Det är bra att vara förberedd på hur programvara och annat fungerar innan du sätter dig på plats och det kan IT-utbildarna och Didacticums pedagoger hjälpa till med. Exempelvis kan du gå en kurs i PowerPoint eller Camtasia eller få stöd i det pedagogiska arbetet av Didacticum. Alltså hur filmen ska planeras/utformas och på vilka sätt man kan använda film i sin undervisning.

Men mer då… vad mer behöver man veta?

Per Sandén arbetar som lärare på miljövetarprogrammet, Karin Persson är biträdande professor vid BKV och undervisar i farmakologi – båda är även pedagoger på Didacticum och de har redan testat inspelningsrummen. 

– Jag har spelat in ljud till powerpointpresentationer. Det har handlat om föreläsningar som jag sedan lagt ut till studenter eller kursdeltagare hos Didacticum och instruktionsfilmer till datorprogram. Jag har använt programvaran Camtasia sedan snart ett år tillbaka, berättar Per Sandén, Karin Persson håller med och nickar instämmande.

– Jag tycker att inspelningsrummet på Valla var utmärkt. Både utrustningen och ljudisoleringen fungerade bra, dessutom var rummet mysigt inrett med vackra gamla böcker som blev en del av ljudisoleringen, säger Karin Persson.

– Det som är bra med LiU:s inspelningsrum är att de är avsedda för inspelning och har en vettig ljudmiljö. Men om du är i inspelningsrummet på Kopparhammaren 7 i Norrköping, så tänk på att ställa ut skylten ”inspelning pågår”, för om någon går förbi med klackskor så hörs det tydligt in i rummet, säger Per Sandén. 

När har man nytta av att spela in sina föreläsningar?

– Jag tycker att man kan vinna tid på att spela in sin föreläsning. När jag behöver säga något till studenterna, så spelar jag gärna in det, så kan de se det på egen hand. När vi sedan ses i klassrummet kan vi använda den tiden till aktivt arbete istället för att de mest ska sitta och lyssna på mig som står och pratar, säger Per Sandén. 

– Ja precis, fyller Karin Persson i, ibland krävs ingen interaktivitet vid själva förmedlingen av kunskapen och då kan det passa bra att spela in det istället. Bara man är noga med att följa upp vid ett senare tillfälle, för att se att de hängde med. Exempelvis i ett fördjupande seminarium eller en frågestund.

Vilka tips har du till den som inte har provat att spela in förut?

– Var förberedd, säger Karin Persson. Gör klart bilder, animeringar och skriv gärna ett manus innan du går in i inspelningsrummet. Ta med en vattenflaska och tänka på att arbetet kan ta tid – jag brukar beräkna att 10 minuter inspelning tar en timma. Och använd mycket bilder och animeringar så att studenterna har något att titta på medan de lyssnar. Våga testa! 

Per Sandén håller med:

– Någonstans måste man börja, så det är bara att prova! Var inte så självkritisk, lär dig stå ut med din egen röst och tänk på att övning ger färdighet.

Läs mer på sidan om inspelningsrummen.


2020-02-10




Sidansvarig: didacticum@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-02-12